Camera file formaat
Rob van der Putten
2017-08-08 18:20:16 UTC
Hoi

Wat is het file formaat gebruikt door een camera? Ik neem aan dat dit
jpg is voor foto's en mp4 voor video. Maar is dit ook zo?

Vr.Gr,
Rob
Izak van Langevelde
2017-08-08 18:33:09 UTC
Post by Rob van der Putten
Wat is het file formaat gebruikt door een camera? Ik neem aan dat dit
jpg is voor foto's en mp4 voor video. Maar is dit ook zo?
Dat hangt van je camera af, zo heb je voor foto's het raw formaat...
Grinnikend door het leven...
Rob van der Putten
2017-08-08 20:02:43 UTC
Hoi
Post by Izak van Langevelde
Dat hangt van je camera af, zo heb je voor foto's het raw formaat...
Het raw? Een raw!
Als het gedocumenteerd wel OK natuurlijk. Hoewel je voor een niet
gecomprimeerde file ook tiff kan gebruiken. En dat is een standaard.
Blijkbaar fabrikant vragen dus.

Vr.Gr,
Rob
Symen
Warhoofd! Het is een formaat en niet een Raw. Tiff is geen compressie!
Rob van der Putten
2017-08-09 09:12:04 UTC
Hoi
Post by Symen
Warhoofd! Het is een formaat en niet een Raw.
Strikt genomen is een raw file en file zonder file header. Ingeval van
image file weet je dan dus niet de aspect verhouding, aantal bytes per
pixel, etc.
Wellicht is hier sprake van een misnomer; dwz een file formaat dat raw
genoemd word maar dat niet is. In dat geval zijn pointers naar meer info
welkom.
Post by Symen
Tiff is geen compressie!
Dat zeg ik.
https://en.wikipedia.org/wiki/TIFF

Vr.Gr,
Rob
j***@gmail.com
2017-08-09 10:17:56 UTC
Post by Rob van der Putten
Hoi
Post by Symen
Warhoofd! Het is een formaat en niet een Raw.
Strikt genomen is een raw file en file zonder file header.
Volgens welke definitie? In mijn ICT ogen is een raw file er eentje die nog niet door een al dan niet handig computerprogramma verwerkt is. Of die file al dan niet van een header voorzien is is up to de toepassing.
In fotografie termen vertaalt zich dat als; een RAW file is een foto, zoals de camera hem ziet. Dus sluitertijd, diafragma en ISO zijn interessant. Postprocessing zoals op de camera ingesteld maakt er eventueel een JPG van. Zo is het goed mogelijk dat een zwart-wit JPG uit de camera vergezeld is van een kleuren RAW.

Het fotografie RAW formaat is fabrikant en soms zelfs camera-afhankelijk, maar heeft nogal wat headerinformatie.

Gr,

Jos
Rob van der Putten
2017-08-09 13:31:50 UTC
Hoi
Post by j***@gmail.com
Volgens welke definitie?
Mogelijk een hele oude.
Post by j***@gmail.com
[...]
Als je het zo ziet zou een TIFF of DICOM, of ingeval van audio, een WAV
ook raw kunnen zijn. Als de sensor data maar niet bewerkt is.